قیمت پایین نوشابه های قندی یکی از دلایل مصرف بالای آنها است

18 ژوئیه 2016- یک تحقیق جدید در دانشگاه Drexelنشان داد که تفاوت بسیار زیادی بین هزینه ی یک نوشابه ی شیرین و همان حجم شیر بعنوان یک جایگزین سالم وجود دارد، شیر به طور متوسط 160 درصد گران تر از نوشابه های قندی است که با شیوع مسائل مربوط به سلامت مانند چاقی و دیابت مرتبط می باشد، این تفاوت در قیمت می تواند توسط مالیات بر نوشابه های شیرین کمتر شود.

محققان دانشکده ی بهداشتDornsife  در دانشگاه درکسل با نگاهی به قیمت نوشابه ها در 1743 سوپر مارکت در سراسر آمریکا، دریافتند که به طور متوسط، هزینه ی هر اونس شیر 160 درصد بیشتر از هر اونس نوشابه ی قندی است.

مالیات بر نوشابه های شیرین - که با بیماریهایی مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است - می تواند به کاهش این اختلاف قیمت و کاهش انگیزه برای انتخاب گزینه های ناسالم کمک کند.

پژوهشگران سلامت ارتباط نوشیدنی های شیرین با نتایج ضعیف پزشکی مانند چاقی و دیابت را به تصویر کشیده اند، شرایطی که در جوامع سیاه پوست و لاتین تبار بسیار شایع است. تیم محققان درکسل دریافتند در مناطقی با تجمع بیشتر سیاهپوستان و افراد لاتین تبار، اختلاف قیمت بین نوشابه و شیر بسیار بیشتر از محلات دیگر است.

"قیمت" یک عامل شناخته شده و تاثیر گذار بر تصمیم مصرف کنندگان برای خرید یک کالا است، به طور معمول قیمت دومین عامل تاثیرگذار بر انتخاب و خرید مواد غذایی و آشامیدنی، پس از طعم و مزه است.

مالیات بر نوشابه های شیرین به احتمال زیاد بر تصمیم گیری خرید همه ی مصرف کنندگان و به خصوص مصرف کنندگانی با درآمد پایین تر تاثیر گذار است و می تواند سبب کاهش مقدار مصرف نوشیدنیهای ناسالمشود.

مخالفان اخذ مالیات بر"نوشابه" اینکار را سبب تحمیل هزینه های بیشتر به مصرف کنندگان کم درآمد می دانند. Dave Kernدانشجوی دکترای دانشگاه درکسل و نویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: خانواده های کم درآمد به قیمت مواد غذایی حساسترند زیرا آنها نسبت بیشتری از بودجه ی خود را صرف خرید مواد غذایی و نوشیدنی ها می کنند.

با این حال، پرفسور  Auchincloss، یکی از نویسندگان این تحقیق و استادیار دانشکدهبهداشتDornsife ، معتقد است که ساختار قیمت گذاری فعلی نوشابه ها که بیش از حد مقرون به صرفه است- به خصوص نسبت به نوشیدنی های مغذی تر- به طور نامتناسبی بر سلامت خانواده هایی با درآمد پایین تر تاثیر می گذارد.

پرفسور  Auchinclossمی گوید: مسکن امن و مناسب، آموزش با کیفیت بالا، هوای پاک، دسترسی به آب پاک و غذاهای سالم اولویت های عمومی و حقوق اساسی بشر می باشند که کسانی که در فقر زندگی می کنند اغلب به طور نامتناسبی فاقد این حقوق هستند، به عنوان یک جامعه، دسترسی به نوشیدنی های شیرین بسیار ارزان نباید تمرکز ما برای رفاه حال جامعه باشد، زیرا مصرف این نوشیدنیها ضروری نبوده و در واقع، می تواند عواقب مضر برای جامعه داشته باشد.

آقای Kern در گامهای بعدی به بررسی قیمت انواع گسترده ای از محصولات مواد غذایی در فروشگاه ها خواهد پرداخت و ارتباط آنها را با کیفیت کلی رژیم غذایی مصرف کنندگان بررسی خواهد نمود.

او توضیح داد: ما در نهایت امیدواریم که تاثیر تفاوت قیمت بین غذاهای سالم و ناسالم را بر کیفیت رژیم غذایی و شیوع دیابت مشخص نماییم.

منابع:

Public Health Nutrition, 2016; 1 DOI: 10.1017/S1368980016001579

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160718133212.htm